De eerste maand zit erop - Reisverslag uit Heidenheim an der Brenz, Duitsland van Marloes Scholten - WaarBenJij.nu De eerste maand zit erop - Reisverslag uit Heidenheim an der Brenz, Duitsland van Marloes Scholten - WaarBenJij.nu

De eerste maand zit erop

Door: Marloes Scholten

Blijf op de hoogte en volg Marloes

02 Februari 2014 | Duitsland, Heidenheim an der Brenz

Ik zit alweer een maand in Duitsland en merk dat ik al wat meer gewend ben.
Op het werk heb ik al meer patiënten en de komende tijd wordt dit nog meer. Vanaf februari is het de bedoeling dat ik echt 30 uur patiënten behandel.
Ik merk dat mijn Duits al wat beter is en ik de patiënten beter kan verstaan. Het spreken blijft nog lastig, maar ook dat gaat beter.
Patiënten zijn allemaal erg aardig en begrijpen het ook als ik niet op een woord kom.

Tot nu toe heb ik elk weekend wel iets gedaan.
Zo ben ik naar Ulm geweest. Dat is een plaats, 30 minuten rijden van Heidenheim. Ik moest eerst naar de Ikea toe om iets terug te brengen en nog wat dingen te kopen. Daarna heb ik de auto daar laten staan en lopend naar het centrum gegaan. Na 15 minuten was ik in het centrum aangekomen en ben ik opzoek gegaan naar de VVV. Daar heb ik een kaart van Ulm gepakt. Hier stond ook een wandelroute op, die ik ben gaan lopen. Ulm is een leuke stad. Het heeft een mooie kathedraal met de hoogste trappentoren van de wereld die je ook kan beklimmen. Helaas was het deze dag maar mogelijk om tot 70 meter hoogte te gaan en daarnaast was het erg mistig. Daarom heb ik besloten om dit een andere keer te doen wanneer ik weer in Ulm ben. Nadat ik de kathedraal van binnen had bekeken ben ik verder door Ulm gelopen. De vissers- en leerlooierswijk was erg mooi. Dit is een wijk met allemaal oude huizen en er loopt een kanaal doorheen. Verder nog wat oude gebouwen gezien.
Na de stadswandeling ben ik nog wezen winkelen in Ulm.
Ulm was erg leuk en ik ben van plan om nog een keer terug te gaan.

Ook ben ik naar een voetbalwedstrijd van FC Heidenheim geweest. Heel Heidenheim is erg trots op zijn voetbalclub. Ze spelen op het 3e niveau en staan bovenaan. In Duitsland zijn zowel staan- als zitplaatsen. Op advies van een patiënt besloot ik om een kaartje te kopen voor de familietribune. Dit betekende de hele wedstrijd staan. De kaartjes zijn hier ook niet duur, ik betaalde maar 10 euro. Dus ik ga zeker nog wel een keertje naar een wedstrijd.
Heidenheim speelde goed voetbal en won uiteindelijk ook met 3-0.

Vlak bij mij in de buurt ligt het Wildpark. Dit is een park met allerlei ‘wilde’ dieren. Ze lopen niet los, maar zitten achter gaas. Ook staan er voederapparaten waar je geld in kan doen en op die manier de dieren kan voeren. Echt wild zijn de dieren dan ook niet, want zodra je geld in een automaat doet, komen de dieren al naar je toe. Maar het was wel leuk om hier rond te wandelen.
Vannacht had het voor de eerste maal gesneeuwd, dus vond ik het extra mooi in het bos. Helaas heb ik niet alle dieren gezien, dus dan moet ik nog maar een keer terug voor een nieuwe poging.

Gister ben ik wezen langlaufen. Er zijn hier verschillende langlaufroutes die je kan doen. Ik besloot om met de auto naar een hoger gelegen plaatje te rijden, zodat ik zeker wist dat daar voldoende sneeuw zou liggen. De route was 14 km en stond aangegeven met bordjes. 14 km leek mij nog wat te ver, dus ik ben zelf door het bos gegaan. Alleen maar links af gegaan en daardoor na 2 uur weer bij de parkeerplaats gekomen. Was leuk en erg mooi. Af en toe kwam ik wat mensen tegen, maar verder was het helemaal stil en voelde het alsof ik het bos voor mezelf had.

Natuurlijk ben ik ook druk bezig geweest met het zoeken naar een voetbalvereniging. Ik had in Nederland al een beetje op internet gezocht en kwam toen bij FFV Heidenheim terecht. Ik heb ze een mail gestuurd, maar ik kreeg maar geen antwoord terug. Op de website van FFV Heidenheim stond dat ze in de winter in een sporthal trainen. Ik ben daar naar toe geweest, maar geen dames te bekennen. Ik heb het toen gevraagd en werd door verwezen naar een meisje dat binnen aan het trainen was. Zij gaf aan dat de vrouwen van FFV Heidenheim niet in de sporthal trainen. Zelf voetbalt ze bij TV Steinheim en ze gaf aan dat ik ook bij hun mee kon trainen. De eerst volgende training zou vrijdag plaats vinden in een andere sporthal.
Ik ben die vrijdag zonder sportspullen naar de hal gegaan en gelukkig was TV Steinheim daar ook. De trainster kwam naar mij toe en vroeg of ik al mee wou doen. Omdat ik niks bij me had ben ik snel naar huis gereden, me omgekleed en weer terug gereden. Was fijn om weer tegen een bal te trappen. Sommige konden goed voetballen, maar er zaten er ook een paar tussen die wat minder goed waren. Maarja het was wel een gezellig team.
Intussen was ik ook al een aantal keer opzoek gegaan naar de locatie waar FFV Heidenheim traint, maar kon dit nooit vinden. Uiteindelijk kreeg ik dan een mail van FFV Heidenheim. Ik moest een spelersprofiel invullen, zodat ze konden zien bij welk team ik mee kan trainen. Meteen ingevuld en terug gestuurd, maar weer duurde het een tijdje voordat ik een mail terug kreeg van de trainster. Ik mocht mee komen trainen.
Afgelopen dinsdag heb ik voor het eerst meegetraind. De training was fanatiek en leuk. Het enige dat jammer was, was dat we op 10 cm verse sneeuw moesten trainen. Ik voelde tijdens de training mijn kuiten al en ’s avonds kon ik al niet meer normaal lopen. De volgende dag was helemaal erg en liep ik er niet echt soepel bij. Die avond zouden ze opnieuw trainen alleen dan op een andere locatie. Ik was van plan om er naar toe te gaan en volgde ’s avonds braaf mijn tomtom. Uiteindelijk zei die ‘bestemming bereikt’. Nou ik weet niet wat de tomtom van mij verwachte, maar ik was bij een manege aanbeland. Ik daar gevraagd of ze wisten waar de voetbalclub was, bleek dat ik in een ander dorp was. Heb toen nog wat rondgereden, maar uiteindelijk niks kunnen vinden en toen maar weer naar huis gereden.
Vrijdag een nieuwe kans, toen trainde ze weer gewoon op de eerste locatie, dus die heb ik kunnen vinden.
Vandaag weer meegetraind. Dit maal heb ik de andere locatie wel kunnen vinden. Gister was ik er met de auto al heen gereden, dus wist ik waar ik moest zijn.
Na deze training heb ik besloten dat ik bij FFV Heidenheim blijf. Zij trainen fanatiek en het niveau is te vergelijken met het niveau van dames 1 bij sc Klarenbeek. Nu moet ik alleen nog uitzoeken of ik ook wedstrijden mag spelen of dat ik mij dan eerst moet uitschrijven bij Klarenbeek. Hopelijk kan ik in maart gewoon meedoen bij de eerste competitiewedstrijd.

Naast het voetbal, probeer ik om ieder weekend te gaan mountainbiken.
Daarnaast wil ik nog meer gaan langlaufen, er zijn hier genoeg verschillende routes.
En als er genoeg sneeuw ligt, wil ik ook wel een poging op de skipiste wagen. Dus genoeg sportieve dingen te doen hier.

Voor degene die mijn weblog hebben gevolgd toen ik in Engeland zat, weten vast nog hoe goed ik met wasmachines om kan gaan (kapotte wasmachine, wasmiddel vergeten). Nou dat gaat hier gewoon verder. Tot nu toe ging het eigenlijk allemaal zeer goed, tot vrijdag. Ik wou een was van 60 graden draaien en heb er toen ook een rood schort bij gedaan. Ik was alleen vergeten dat ik die nog niet eerder gewassen had en dat die eigenlijk maar op 40 graden mag. Resultaat: mooie zalmkleurige handdoek en laken en een schort die gekrompen was. Achja, vind de kleur best mooi en het schort was toch te lang, waardoor die nu eigenlijk precies goed past. Maar de volgende keer toch wat beter opletten.

Mijn huisje is inmiddels nog gezelliger geworden. Ik heb van foto’s van Mika en orang-oetans schilderijen en posters laten maken en die in de woon- en slaapkamer opgehangen. Zo ziet het er meteen een beetje gezelliger uit.

Omdat ik niet zoveel foto’s op mijn weblog kan zetten, heb ik ze op een andere website geplaatst. Wil je de foto’s bekijken kopieer dan onderstaande link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3FF7SX8Y

  • 02 Februari 2014 - 15:39

    Lieke:

    Goed om te lezen dat je je vermaakt! Ulm ken ik alleen van de wintersport, daar rijden we dan langsheen.
    Als ik jou was zal ik gewoon een leuke piste pakken en dan apreskieen

  • 02 Februari 2014 - 20:06

    Sylvia:

    Toppertje! Spannende ervaring hoor en fijn dat alles een beetje op
    Zijn plek valt nu! Lekker voetballen zo en van de natuur genieten !
    Werk komt ook helemaal Goed! Zet m op!
    Xx syl

  • 03 Februari 2014 - 10:47

    Ank:

    wat een leuk verhaal en fijn dat je het naar je zin hebt, groetjes

  • 04 Februari 2014 - 21:37

    Martin :

    Hallo Marloes,

    Mooi om te lezen dat het goed met je gaat.
    Veel te beleven, mooi plaatsje dat Ulm.
    Lekker voetballen en blijf genieten,

    Ik blijf je volgen, veel plezier en succes.
    Akkoord!

    Gr Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Vanaf 7 januari ga ik aan de slag als fysiotherapeut in Heidenheim, Duitsland.

Actief sinds 27 Dec. 2010
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 17088

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 31 December 2014

Fysiotherapeut in Duitsland

Landen bezocht: