Het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Heidenheim an der Brenz, Duitsland van Marloes Scholten - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Heidenheim an der Brenz, Duitsland van Marloes Scholten - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Marloes

12 Januari 2014 | Duitsland, Heidenheim an der Brenz

Ik zit alweer ruim een week in Duitsland.
2 januari ben ik samen met mijn ouders, Mika en twee volle auto’s naar Duitsland gereden. Eerst zijn we de sleutel bij mijn baas op gaan halen en daarna naar mijn huis gereden. Daar aangekomen hebben we alle spullen uit de auto gehaald, pff ik had meer meegenomen dan gedacht. Alles zag er netjes en schoon uit, de muren waren opnieuw behangen en sommige dingen waren gerenoveerd. Hierdoor hoefden we alleen even een doek door de kasten en laden te halen en daarna hebben we alvast wat dingen uitgepakt en opgeruimd.
De dagen erna bestonden uit ritjes naar de Ikea, bouwmarkten en supermarkten, het in elkaar zetten van meubels en het huis verder inrichten.
Ook zijn we even in het winkelcentrum geweest en tussendoor moesten we natuurlijk ook nog met Mika lopen. Zo zijn we met mijn baas (Irma), haar man en hun hond wezen lopen. Voor we gingen hadden we nog een mooi schoon hondje, maar na de wandeling was daar weinig van over. Het is ook best lekker om door de modder/stront te lopen en te rollen. Helaas betekende dat wel dat ze na afloop onder de douche moest.

In deze dagen ook mijn huisbaas ontmoet. Johanna is erg aardig en behulpzaam. Ze helpt me met alle kleine dingetjes die ik moet weten en ook is ze voor mij opzoek gegaan naar een voetbalclub.

Op dinsdag was mijn eerste werkdag. In November had ik al 2 dagen in de praktijk mee gelopen, dus ik kende mijn collega’s al. Ik heb die dag vooral meegelopen met mijn collega’s en rustig aan gedaan.
De volgende dagen heb ik al wel eigen patiënten gehad en was ik dus ook op mijn Duits aangewezen. Nou dat viel toch vies tegen. Het luisteren gaat beter dan het zelf spreken. Maar allebei is echt lastig. En dan heb ik het nog niet over het dialect. Dan kan ik echt niet verstaan. Gelukkig zijn de patiënten erg aardig en wanneer je uitlegt dat je nog niet zo goed Duits kan spreken, proberen ze ook om netjes en rustig te praten. Op die manier kan ik het redelijk goed volgen.
Niet alleen de taal, maar ook de hele werkwijze is net wat anders dan in Nederland. Dit maakt het ook allemaal wat moeilijker.

Op de momenten dat ik aan het werk was, hebben mijn ouders nog een ritje naar Ikea gemaakt om echt de laatste spullen te kopen. En daarnaast hebben ze Heidenheim verkent.
Donderdag zijn ze weer naar huis gereden en toen begon mijn leven hier pas echt. Nu moet ik echt alles zelf gaan doen en dat viel al meteen tegen.
Donderdag heb ik tot half 8 gewerkt. Ik had toen geen zin meer om echt te koken, dus heb maar wat in elkaar geflanst. Het zal nog wel vaker voorkomen dat ik tot laat moet werken, dus dan moet ik me maar aan gaan passen aan een Duitse gewoonte: ’s middags warm eten en ’s avonds gemakkelijk.
Vrijdag was ik om 2 uur vrij wat ik erg prettig vond. Hierdoor kon ik nog een wasje draaien en boodschappen doen.

Zaterdag met de fiets naar de stad gegaan. Denk dat ik niet helemaal de goede weg heb genomen, want moest een stuk met de fiets aan de hand trappen af lopen. Volgende keer toch iets anders rijden. In de stad de winkels bekeken en de markt bezocht. De terugweg was wat pittiger dan de heenweg, ik moest de heuvel weer op. Gelukkig valt het qua afstand mee, maar is toch wat anders dan het platte Nederland.
Thuis heb ik brownies gebakken voor de huisbaas, omdat ze mij veel heeft geholpen. De brownies waren nog niet helemaal goed, want onderop was alles nog vloeibaar, maar ze smaakte goed. Nog even blijven hangen en wat gekletst.
Ook nog even het huis schoongemaakt, want helaas moet dat ook gebeuren. ’s Avonds een beetje tv gekeken en verder niet zoveel gedaan.

Zondag op de mountainbike gestapt en de bossen ingegaan. In het begin gewoon het brede pad gevolgd en toen ik niet meer verder kon weer omgedraaid en hetzelfde pad weer terug gefietst. Omdat dit niet zo heel ver was, besloot ik een ander pad in te gaan en toen ben ik maar wat rond gaan fietsen. Ik wist op een gegeven moment ook niet meer waar ik was. Toen maar even mijn telefoon aangezet en de routeplanner bekeken. Uiteindelijk weer veilig teruggekomen en toch aardig wat gefietst. Ik voelde de beentjes van dat kleine stukje van gister al iets, dus nu zal het morgen wel helemaal spierpijn worden.
Verder de hele middag voor het werk bezig geweest. Patiënten voorbereid, behandelplan in het Duits geschreven.
Toen het tijd was om eten te maken, kwam ik erachter dat mijn vriezer het niet meer deed. Dus al het eten was zo goed als ontdooid. Waarschijnlijk heb ik aan een knop gezeten waardoor de vriezer gaat ontdooien. Nu uitvogelen of ik de knop moet indrukken of juist niet om de vriezer weer te activeren. Ben benieuwd.

Aankomende week heb ik al wat meer te doen als vorige week. Ik heb meer patiënten in mijn agenda staan. Vind ik ook fijn, want op die manier kan ik sneller mijn Duits verbeteren en leer ik ook beter hoe ze hier te werk gaan.

Ik heb inmiddels ook een mail naar FFV Heidenheim gestuurd. Dit is een vrouwenvoetbalvereniging. Nu hopen dat ze snel terug mailen en dat ik ook mag mee trainen.

  • 12 Januari 2014 - 19:53

    Sabine Oude Maatman:

    Zag ik daar nou een bekend beddekovertrek voorbij komen?? ;)
    Veel plezier en succes daar! Engels gaat wel wat gemakkelijker dan Duits of niet?

  • 12 Januari 2014 - 20:11

    John & Inge:

    Hoi Marloes,
    Leuk dat je ons zo snel al een blik in je huisje en omgeving hebt gegeven.
    Ziet er geweldig uit hoor.
    Ja ze spreken daar toch wat ander duits dan wij op school geleerd hebben.

    Wij wensen je veel succes daar en tot mails

    Lieve groetjes
    Inge en John

  • 12 Januari 2014 - 20:11

    John & Inge:

    Hoi Marloes,
    Leuk dat je ons zo snel al een blik in je huisje en omgeving hebt gegeven.
    Ziet er geweldig uit hoor.
    Ja ze spreken daar toch wat ander duits dan wij op school geleerd hebben.

    Wij wensen je veel succes daar en tot mails

    Lieve groetjes
    Inge en John

  • 12 Januari 2014 - 20:17

    Carla:

    Hoezo schoonmaken? Zo vies hebben papa en ik het toch niet achtergelaten? ;)
    Gr. Carla.

  • 12 Januari 2014 - 20:45

    Lieke:

    Hey marloes!! Geweldig om je avonturen te lezen, ik kan me het helemaal voorstellen hoe je dan op zo n fiets zit , hahaha! Vooral blijven doen zo kom je overal snel achter.
    Hopelijk kun je ook snel weet tegen een bal trappen!! Ik blijf je volgen!!
    Succes ermee en ik wacht op een nieuw avontuur van Marloes in de Bundesliga !
    Kusjes!! Lieke

  • 12 Januari 2014 - 22:31

    Ilona:

    Klinkt goed hoor!

  • 12 Januari 2014 - 22:31

    Ilona:

    Klinkt goed hoor!

  • 12 Januari 2014 - 22:32

    Ilona:

    Klinkt goed hoor!

  • 12 Januari 2014 - 23:05

    Rene:

    Mooie plek! Ik hoop dat je je er snel thuis zult voelen!

  • 12 Januari 2014 - 23:41

    Denise:

    Ik vind het erg stoer weer van je zo'n avontuur! Ik ben wel benieuwd naar die andere werkwijze dan hier in Nederland...
    Nou meidje, zet m op!
    Groetjes Denise P.

  • 13 Januari 2014 - 07:02

    Elleke:

    Ik vind je een bikkel! Maar dat wist je al

  • 13 Januari 2014 - 07:02

    Elleke:

    Ik vind je een bikkel! Maar dat wist je al

  • 13 Januari 2014 - 09:54

    Marcel:

    Goed geregeld hoor. Veel plezier in je eigen huis!!

  • 13 Januari 2014 - 10:15

    Ank:

    Ziet er leuk uit en fijn dat je het al zo naar je zin hebt, had ook eigenlijk niet anders van je verwacht.

    Heel veel geluk op alle fronten.

    Groetjes Ank

  • 13 Januari 2014 - 16:53

    Wilma:

    Hoi Marloes,

    mooi verhaal.
    Hopelijk ben je gauw gewend aan alles, maar het heeft ook even tijd nodig.
    Heel veel succes met alles wat je tegen komt op je werk en thuis.
    Maar dat komt vast allemaal goed.

    Groetjes Wilma

  • 13 Januari 2014 - 16:55

    Wilma:

    Leuke foto"s trouwens.

  • 13 Januari 2014 - 17:02

    Oma De Groot:

    hoi Marloes. Leuke foto's, vooral dat hertje, dat was lekker in de Houten Klaas!!!!! Je huisje ziet er ook gezellig uit. Kom beslist eens met je moeder langs. Succes mit deiner Arbeit. Gr.oma en opa.

  • 24 Januari 2014 - 21:59

    Ine:

    Hoi Marloes,

    Succes met je nieuwe leven!

    Groeten,
    Ine

  • 25 Januari 2014 - 15:18

    Carla:

    Leuke foto van FBTO op onder je verslag. Kijk zo moeten ze worden ;)
    gr. Carla.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Vanaf 7 januari ga ik aan de slag als fysiotherapeut in Heidenheim, Duitsland.

Actief sinds 27 Dec. 2010
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 17113

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 31 December 2014

Fysiotherapeut in Duitsland

Landen bezocht: