Weer een maandje verder - Reisverslag uit Heidenheim an der Brenz, Duitsland van Marloes Scholten - WaarBenJij.nu Weer een maandje verder - Reisverslag uit Heidenheim an der Brenz, Duitsland van Marloes Scholten - WaarBenJij.nu

Weer een maandje verder

Door: Marloes Scholten

Blijf op de hoogte en volg Marloes

30 Maart 2014 | Duitsland, Heidenheim an der Brenz

Allereerst iedereen bedankt voor alle berichtjes. Vind het erg leuk om van jullie berichten te ontvangen.

Op het werk gaat ook alles goed. Het is nu einde maart en mijn proeftijd zit er dan ook bijna op. Gelukkig heb ik te horen gekregen dat ik langer mag blijven en ook zelf wil ik dat. Natuurlijk wil ik wel weer naar Nederland toe, want zo alleen zonder familie en vrienden is ook niet alles, maarja zolang er geen werk is in Nederland is teruggaan ook een beetje zinloos. Ik vermaak mij hier gelukkig nog prima en heb nog veel op mijn lijstje staat wat ik allemaal wil doen.

Natuurlijk moest ik ook naar de hoofdstad van de provincie Baden-Wurttenberg, Stuttgart. Ik besloot om met mijn auto erheen te rijden en buiten het centrum te parkeren en met de metro verder te reizen. Ik moest natuurlijk een kaartje kopen voor de metro en dan moet je invullen naar welke straat je wilt. Uhm… geen idee waar ik heen moest. Gelukkig kwam er een oud vrouwtje aan die mij goed heeft geholpen en waarmee ik in de metro heb gereisd. Ze vertelde me wat over de geschiedenis van Stuttgart en over de leuke bezienswaardigheden.
Na 10 minuten moet ik uitstappen en was ik midden in het centrum van Stuttgart. Zoals altijd eerst naar de toeristeninformatie geweest om een kaart te halen. Daarna een route uitgestippeld en die gaan lopen.
Eerst naar de stadsbibliotheek geweest op aanraden van Inze. Van buiten is het niet heel erg bijzonder, is het een vierkant gebouw. Eenmaal binnen is het ook nog niet heel bijzonder. Alles is helemaal wit en in het midden is normaal een fontein, maar nu was er alleen een plasje water. Maar door de tip wist ik dat ik helemaal naar boven moest gaan en dat was inderdaad de moeite waard. Een grote witte ruimte met trappen en allemaal boekenkasten. Moeilijk uit te leggen, maar op de foto’s kan je zien wat ik bedoel.
Daarna heb ik nog allerlei gebouwen gezien: staatsgalerie, staatstheater, paleis, het nieuw slot, oude slot, kerken, markthallen, stadshuis, ziekenhuiskerk.
Het leukste aan Stuttgart is de 1 km lange winkelstraat met allemaal leuke winkels. Na mijn bezienswaardigheden route, heb ik dan ook nog lekker geshopt.
’s Avonds in het oudste eethuis van Stuttgart gegeten. Hier heb ik voor het eerst echte Duitse maultaschen gegeten in soep. Dit zijn een soort grote ravioli’s. Echt super lekker en zeker een aanrader voor als je een keer in Duitsland ben.

Ik moest ook nog naar Goppingen om iets terug te brengen naar een winkel. Op internet gezocht of daar in de buurt nog wat te doen was. Ik ben uiteindelijk naar Berg hohenstaufen geweest. Bovenop deze berg is een ruïne. Het was een aardige klim naar boven, maar uiteindelijk boven aangekomen had ik een mooi uitzicht. Jammer dat het weer niet zo goed en het zicht daardoor wat minder. En het begon ook nog eens te regenen, dus maar weer naar beneden gelopen.
Daarna door gereden naar Schwabisch Gmund. Hier heb ik wat gewinkeld en rond gelopen. Er zijn wel mooie gebouwen, maar met de regen ziet alles er toch wat minder uit. Misschien dat ik met mooi weer nog een keer terug ga.

Een stukje hier verderop ligt het plaatsje Aalen. Ik besloot om met de trein te gaan, dit duurde maar 20 minuten dus ik was er zo. Aalen is niet heel bijzonder. Er zijn wel leuke winkels en wat oude huizen, maar verder niet. Dus heb een beetje de toerist uitgehangen en van alles bekeken en lekker geshopt.

Heb inmiddels ook mijn eerste skiles gehad. Omdat het hier nog niet echt winter is geweest en ik ook een beetje laat ben met skieen, moest ik opzoek naar een plaats waar ook nog sneeuw ligt. Op het werk vertelde ze dat ik dan het beste naar Oberstdorf kon gaan. Dit ligt op nog geen 2 uur rijden, dus prima te doen. Ik zou vrijdag weg gaan en dan tot zondag blijven. Voor de zaterdag had ik een skiles geboekt en op zondag zou ik dan naar de Nebelhorn (berg) gaan. Vanaf het hoogste punt heb je daar een mooi uitzicht over 400 bergtoppen. En daarnaast wou ik zondag ook nog van een rodelbaan gaan. Vrijdag erheen gereden en nog snel een skibroek gekocht. Ik had er al wel een via Ebay gekocht, maar ik ben toch wat kilootjes aangekomen, dus die bleek niet te passen. Nu heb ik een mooie blauwe gekocht die ik vast nog vaker ga gebruiken. Daarna wat door het plaatsje gelopen, maar alle winkels waren al dicht. Ergens wat gegeten en daarna terug naar het hotel. Op zaterdag was het dan zover, mijn eerste skiles. We waren met een groepje van 5 personen, dus gelukkig niet zo groot. Omdat het lang niet meer gesneeuwd had en het ook niet koud is geweest, lag er geen sneeuw. Dus dat werd skieen op kunstsnee. Hierdoor kon je wel goed zien waar de piste ophoud, daar waar het groen is. Eerst oefenen onderaan de piste. Dit ging eigenlijk best goed. Remmen, bochtjes alles lukte. Na 2 uur wat gegeten en toen zijn we van de blauwe piste af gegaan. Bij de eerste afdaling kon ik niet goed meer remmen en ja hoor daar ging ik dan op mijn billen. Gelukkig remmen stenen goed af en had ik niks gebroken. Op de piste alles oefenen wat we hadden geleerd. En beneden aan beland besloten we om nog een keer te gaan. Na deze afdaling hadden we de 4 uur les erop zitten en gingen we terug naar de skischool. Dat betekende eerst een stukje lopen naar de bus en vanaf de bus ook weer een stukje lopen naar de skischool. Pff dit was het zwaarste van de hele dag en die schoenen doen naar 4 uur les ook wel pijn. Maarja je moet er wat voor over hebben.
Omdat de weersvoorspelling voor zondag aangaf dat het de hele dag zou sneeuwen en het uitzicht op de Nebelhorn daardoor zeer beperkt zou zijn, besloot ik om zondag ook nog skiles te nemen. En dit was een goede beslissing. Toen ik zondag mijn gordijnen open deed, had het al veel gesneeuwd en dat betekende skiën op echte sneeuw. Had er meteen zin in. Het heeft de hele gesneeuwd, waardoor het skiën wel wat moeilijk was. Uiteindelijk nog 4 keer van de blauwe piste geweest en daarna was het tijd om weer terug naar huis te gaan.
Na dit weekend had ik de smaak te pakken en heb ik besloten om ook nog 2 dagen te gaan snowboarden. Begin april ga ik dit doen.


Mijn eerste vakantiedagen heb ik ook opgenomen. Van 25 april t/m 4 mei kom ik gezellig een week naar huis toe. Heb er veel zin in.

Voor foto's onderstaande link weer kopieren en plakken:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3FF7SX8Y

  • 31 Maart 2014 - 08:45

    Ank:

    Leuk om te lezen wat je allemaal onderneemt, klinkt goed, tot gauw.

  • 31 Maart 2014 - 19:59

    Carla:

    He ouwe skimuis. Weer een nieuwe sport ontdekt ter vervanging van voetballen ;)

  • 02 April 2014 - 20:14

    Wilma:

    Hoi Marloes,

    Leuk om te lezen dat je je wel vermaakt en nog mag blijven.
    Dat is in ieder geval prettig.
    Nog veel plezier daar en we zien je over een paar weken bij je ouders.

    Groetjes Wil en Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Vanaf 7 januari ga ik aan de slag als fysiotherapeut in Heidenheim, Duitsland.

Actief sinds 27 Dec. 2010
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 17093

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 31 December 2014

Fysiotherapeut in Duitsland

Landen bezocht: